Saturday, September 05, 2009

MELAYAN SOALAN DD

assalammualaikum Pictures, Images and Photos

Happy Saturday everyone......hai

Lately ni...Nabilah selalu jer lambat update kan...?? well..pe leh buat...kerja-kerja yang membukit...menjadi penghalang tuk berblogging....sorry...

hari ni..I nak cerita tentang my little sister...DD...



I suka jer melayan c DD ni...bila free..I suka dengar dia bercerita....al maklum lah DD baru 7 tahun..so cara dia bercerita..menyeronok kan...hehe...if tak dengar cerita dari dia...I dok nyakat dia...hehehe..sian DD dapat kakak yg jahat..yg suka ganggu dia...la..la..la...

DD ni...suka bertanya...tanya itu..tanya ni...soalan-soalan DD jugak amat-amat bernas....sometimes...boleh buatkan kita terkedu sekejap bila dengar soalan dari dia...bila DD mula tanya soalan...ianya macam 1 cabaran la..coz....jenuh nk fikir jawapan untuk soalan tu...

yer la...kang kita jawab gunakan istilah-istilah saintifik...mana dia leh faham..nanti dia tanya lagi..tak ke jenuh nak menjawab...silap2 kena rujuk buku...hahaha....

soalan yang DD pernah tnya...antaranya...

" kenapa kt tempat kita tak turun salji macam kt tempat org putih n tempat org cina....?? "

time tu if tak silap...I tgh dok tgk cite korea...tah pe tah tajuk nyer..time tu bersalji...
jenuh nak fikirkan jawapannye tau...so...I cakap dgn dia...

" g ambil kertas n pensil colour awak....."

so...I pun lukis la bumi...and 3 garisan....


lebih kurng mcm ni la...huhu...

I cakap dgn DD...kt bumi ni...ada 3 garisan yg manusia tak nampak..tapi memang ada...tempat-tempat yang ada kt garisan yang tengah-tengah tu mcm tempat kita...indonesia..tak kan turun salji...hujan n panas jer...kawasan kita kawasan panas...tmpat-tempat orang putih n cina tak de kt garisan tengah-tengah tu..so...turun la sajli...sebab kawasan sejuk..

u all nk tau DD jawab apa...

" owh......."

tu jer.....I punye la jenuh dok susun ayat...nak bagi dia faham..tu jer jawapan dia...tapi I puas hati la dia faham....huhu...

bnyk lagi soalan-soalan dari DD...kt rumah tu...yg rajin melayan dia..my dad ngn I jer la...sometimes my mom...huhu...ngn Adin...DD tak berapa sangat...panas...huhu...

pernah sekali...dia tnya my dad 1 soalan tentang korek telinga masa bulan puasa...my dad cakap makruh...dia tnya lagi..makruh tu apa...bila my dad jawab..dia tanya lagi...selagi dia tak faham..selagi tu la...soalan dari dia tak kan habis....

sebab tu I cakap td..bila DD mula mengemukakan soalan...ia merupakan 1 cabaran...huhu...

so...semalam..sementara nk tunggu time berbuka....DD tanya lagi...

" kak....kenapa org putih...hidung tinggi....?? "

" hidung tinggi...?? sombong ke...?? " I tnya dia...


" tak la....tu..tgk kt tv tu....tgk org tu..hidung dia kan tinggi...."

dia tgk mat salleh kt dlm tv tu...huhuhu....patut la terkeluarnya soalan tu....

" bukan tinggi la...mancung nama nya tu..... "

so...kawan-kawan....if u all kt tempat I....u all nk jawab macam mn...??

u all kene jawab dgn cara yg amat mudah...n mudah faham...heheehe...



I dah jawab dah....nnti I g tau...sebelum I g tau...I nak tau juga jawapan-jawapan dari kawan-kawan semua....hehe...

selamat menjawab.....pang

14 comments:

mizz saifa said...

Secara logiknya hidung diaorang mancung bersesuaian dengan cuaca yang terdapat di negara diaorang, beriklim sejuk memanjang. Hidung yang mancung menyebabkan rongga hidung menjadi lebih luas. Ini untuk memudahkan pernafasan dan pengaliran udara yang lancar.

~jawapan ni saifa dapat kat forum.. hehehe..

damaiinx said...

hye..nabilah:)
DD..nnnak tanye akak
mata aper paling beso atas dunia nie...hehehe
kalau,dpt...dd nnak belanje icekrim kat akak...hihihik

imHepPie said...

ckp je dorg spesis pinoccio huhu

Afifee said...

comel adik nabilah :)
btw layan jek apa yg adik tanya tu.. in fact, kanak2 yg suka bertanya tu otaknya aktif.. :)

hasni said...

seronknya ada adik kecil
adik hasni y bngsu pon da besar pnjg
hhuhu

aRien de GreaT said...

alamak...susah nyer nak jawab nabilah..hehehe..err...sbb per nk terang ek??

nabilah_2908 said...

hye saifa...jwpn saifa lebih kurng sama mcm jwpn yg sy bg kt DD..hehe.. :)

nabilah_2908 said...

mata ape erk....hrummm......ha...tau MATAHARI...kan...tul tak DMX..??

nabilah_2908 said...

hrummm..if sy cakap mcm tu...DD sure kan tnya lagi...malah soalan makin mengarut...huhu...haru nk menjawabnyer nnti.. :)

nabilah_2908 said...

hye afifie,
hrumm...if sy free...suke jer layan DD...wt kawan...hehe... :)

nabilah_2908 said...

hye hasni...erm...1/2 seronok...1/2 tak...(^_^)

nabilah_2908 said...

arien try baca comnt dari saifa...tu la jawapn nya.. :)

cookie devine said...

soalan bdk2 nih kdang bikin fenin.tapi tulaa tandanya dia bijak.

DD yg chumelll

nabilah_2908 said...

jawapn yg I bg pd DD...

" kt tempt mat salleh tu sejuk....if hidung dia tak besar...nnti dia mudah dapt selsema...sbb dia susah nk bernafas....tak macam kita...tmpt kita panas...if hidung besar...segala habuk2 semua masuk hidung...nnti sakit... "

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...