Tuesday, October 06, 2009

JOM MAKAN SUSHI DAN SASHIMI

assalammualaikum Pictures, Images and Photos


Ola fwensss......emo9

well...nk tanya nih....u all suka tak makanan Jepun..mcm Sushi...Sashimi...???


http://2.bp.blogspot.com/_NHHTvTVxCmc/SYsPg6-VPBI/AAAAAAAAAPY/tT4TEC0ugYI/s400/sushi%2B&%2Bsashimi%2Bplatter.jpg

suke ke...??

for me.....erm...sorry....tak leh terima langsung.....huhuhu...emo13

kepada yang sukakan makanan ini....sila la fikir-fikir semula sama ada u all masih menggemari makanan ini...or tidak...lepas baca statement dan melihat gambar di bawah..

Ini la akibatnya jika sangat menggemari makanan sushi dan Sashimie ( Ikan mentah, udang mentah, sotong kurita mentah..ect)


Shota Fujiwara dari Jepun yang berumur 80 tahun menderita sakit kepala secara luar biasa selama 3 tahun. Setelah menjalani pemeriksaan CT scan , doktor mendapati terdapat sarang ulat di bawah kulit kepalanya, namun masih di luar tempurung otaknya...

Ulat yang bersarang di bawah kulit kepala wanita tersebut iaitu sejenis parasit yang terdapat dalam ikan mentah, tak kira samaada ikan air tawar mahupun ikan laut. Biasanya ulat dan telur tersebut hanya boleh dimatikan dengan menjalani proses pemasakan dengan suhu panas yang tinggi seperti mengoreng, merebus, membakar dan juga dengan cara pembekuan -10 degC s/d - 20degC selama lebih dari seminggu.

maka...BERHATI-HATILAH KETIKA MEMAKAN SUSHI DAN SASHIMI!!!

jom kita tengok gambar pulak....gamabr di bawah agak scary juga la...pada readers yang kurang daya tahan tu..tidak digalakkan untuk melihat gamabr-gambar dibawah ini...
emo7
-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

--

-

-

-



nampak tak ulat2 yg dimaksudkan tu...??
tak pe...ada lagi...
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-




hoho....sudah nampak...????
ulat tu dah buat sarang kt bawah kulit kepala wanita jepun ni...

so guys.......berhati-hati la yupp....ada yang mengatakan makanan jepun ni..makan yang berkhasiat..tiada perasa...tapi sedap....dalam kesedapan makanan ni...ada risiko nya...huhuhu...emo14

di sini...timbul lah rasionalnya...kenapa kita masak makanan kita...betul tak..?? hehehe..

so..renung-renungkan dan selamat beramal.....

Nabilah sayanggggggggg kamu......
muah



29 comments:

RAJA NORAZAH RAJA ISA said...

waaaaaaaaa..ngerinye..sy mmg x suka mkn sushi..

imHepPie said...

eiiyekkk..wooo xmo mkn sushi lgi dah pasni huuu

aj-saudagar-butik-cintaaliahgallery said...

Alamak.........AJ kekadang makan gak Sushi nik...Tidakkkkkkkkkkkk
tak mau olat dlm kepalaaaaaaaaa

Ms.Independant said...

Eeeee~
Tp frh ske sushiiiii~~

Mr PenyuBiru said...

betul ke gambar ngeri tu ade kaitan ngan makan sushi. tapi pepehal pun aku mmg tak suka makan sushi.huhu

Hafiz Hamid said...

lpas tgk gamba tu, jgn kata sushi, nasi lemak yg aku bungkus ni pun aku rase xnk mkn dh..=(

Afifee said...

Eiiii...tak nak makan sushi dah la lepas nih... menggelikan tngok ulat dkat otak...

mizz saifa said...

yerrkkk.. geli nyer.. tp sy tetap nak mkn sushi.. my feveret tuh..hehe..

xpe kot mkn sushi telur n tuna.. yg mentah mmg x minat..

aRien de GreaT said...

la..yeke cmtu..arien suka mkn sushi ni..sdap la..alalla...lpas ni cm geli je nk mkan sushi..waaa

IMCurtain said...

Salam sejahtera,

Kami ingin mengajak anda menyertai komuniti blogger dari serata tanahair untuk mempromosikan blog anda di laman web kami. Click pada butang 'Tutorial' untuk mengetahui cara menggunakannya. Pendaftaran adalah PERCUMA!

Daftar sekarang: Blog Malaysia [Blogger's Meeting Point]

Malaysia Boleh!

mus said...

menggerunkan.

lps ni x mkn dh kut.


ouh, trimas sbb kongsi psl bnda2 mcm ni. :)

aque said...

erm.....
sayew mmg x minat..
makanan ini..
sangat x boley telan...
penah try....

good info....
boley kenekan kakak..
hehheheh..

Adry said...

huish... dahsyatnya... mana dapat ni??

apa pun... makanan jepun ni susah nak cari yang halal... senang tak payah la makan...

ermmm dapat tak kad raya saya???

Adry @ http://www.adrysabry.com

cookie devine said...

CC suka Japanesse food.xkisah apapun janji japanesse food.Nak2 udon mee.
Tapi biola tgk nih xdalaa takut sgt sbb dah biasa.hohoho

nabilah_2908 said...

sama la kita azah...huhu...x leh nk terima.. :)

nabilah_2908 said...

boleh jer makan mimie..tapi makan bnda yg masak la.. :)

nabilah_2908 said...

hrumm...AJ mkn la bnda lain...bab2 mkanan mentah ni jer tak yh makan.. :)

nabilah_2908 said...

Farah dear....
tak slh if suka...tp mkn berpada2..mcm nenek ni...dia suka sngt2...myb hari2 mkn bnda alah ni..2 yg smpai berulat kepala dia.. ;)

nabilah_2908 said...

tak tau la sejauh mn kesahihan nyer mr PB...sy dapat pun dr email yg kawan bagi...so..sy share kn lah kt sini.. ;)

nabilah_2908 said...

kenapa tak nk makn nsi lemak tu hafiz..??
ada kene mengena dgn sushi ke..? huhu..

nabilah_2908 said...

dear Afifee...
makan boleh...tapi cari la makanan yg di masak...kn bnyk pilihn..tul tak..? ;)

nabilah_2908 said...

ha...tul tu saifa...
sy jer tak leh nk terima...pernh try dulu..huhu...
bila start try mkn salmon mentah tu...erkkk.....nk muntah jer rs..pas dari hari tu...terus xmo mkn lagi.. :)

nabilah_2908 said...

ala..arien....mkn la bnda lain...bab yg mentah2 jer tok sh mkn.. :)

nabilah_2908 said...

dear IM Curtain...nnti sy singgah yer..thnks 4 the visit.. :)

nabilah_2908 said...

Mus dear...

boleh makan....tp mkn berpada2..tak pun mkn bnda lain..
org ckp sushi ni berkhasiat.. :)

nabilah_2908 said...

nakal kan fara ni....hehehe...tak pe..asalkan happy... ;)

nabilah_2908 said...

betul tu adry... sokong 100% hehehe..

dah dapat dh kad tu...thnks yupp...jz tak sempt nk g tau.. :)

sy nyer dapat tak..?

nabilah_2908 said...

to adry...

kwn e-mailkn info ni pada sy...so..sy fowrd kn untuk kwn2 semua.. :)

to CC...
tak pe..tak slh if mkn...tp berpada2 la yupp...
jgn smpi jd mcm nenek tu...Nabilah syggg sis...sbb tu g tau info ni.. :)

Murni said...

sushi,sashimi, tempayaki dan yang seangkatan dgnnya adalah tak halal.....dan ada kicap yang digunakan utk makan dipanggil sakei...
sakei pun tak halal....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...