Tuesday, March 02, 2010

ADAB BERSALAM



Hye..hye...hye....wek

hmm....hari ni..otak I ni sangat penat...so...sekarang ni..tolak semua kerja-kerja ke tepi..then..bagi perhatian pada APA KATA HAT lak..

hari ni...I nak bercerita tentang ADAB BERSALAM....I tak tau la if u all pun ada alami perkara yang sama...or ini hanya berlaku dalam famili I jer...

http://noraagnow.files.wordpress.com/2009/01/bubble-people-shake-hands.jpg

Kita sebagai orang melayu..diajar ketika bersalam terutama dengan orang yang lebih tua dari kita hendaklah kita cium tangan nya...betul tak..??

http://2.bp.blogspot.com/_rZOMvYIk0Zw/SsBXvbVGeaI/AAAAAAAAA_w/17MJ6fP0fps/s400/Imej0409.jpg

thnks to Pakcik Google

pernah tak u all rasa...masa kita nak cium tangan...orang tu tarik tangan dia...?

pada pandangan u all la kan..kenapa yer...dia berbuat begitu....? geli ke...??

nape nak geli lak..bukan kita cium betul-betul pun...kadang kala tak kena pun bibir kita..haih...tak faham sungguh...

masa I ziarah rumah Tok Nyang..seperti yang dah I ceritakan dalam entry yang lepas...bila I salam dengan pakcik ni...dia tarik tangan dia...padahal bukan orang lain pun...anak buah cucu cicit dia sendiri...bukan I sorang jer kena...yang lain-lain pun sama gak...masa balik...I dah tak mo salam dia lagi dah....

I memang macam ni...bila orang yang I salam main tarik-tarik tangan...cukup la sekali...lepas tu..I tak kan salam lagi...even dengan saudara terdekat..rasa macam kita ni kotor lak...atau dengan lebih jelas...rasa macam kita ni hina sangat...no

pernah sekali tu...Pak Itam I wat perangai macam ni...sudahnya I tak salam g dah dengan dia...pas tu boleh la pulak dia cakap..anak buah dia sombong dengan dia...macam mana I tak sombong...bila dia dah buat perangai macam tu...bila my mom dah explain pada dia...after that baru la dia ok..tak buat lagi dah..

If kita salam macam tu jer...rasa macam tak hormat la pulak....haih...macam2 perangai manusia ni kan....

adakah u all pernah alami perkara yang sama...??


24 comments:

anummss said...

erm, btol 2 nabilah..
i pun adr sorg untie yang jenis lau orang nak salam ngan dia, dia hulur pas 2 cepat2 tarik tangan dia. Apsal ntah..!!
Geram je i kn??!!
Pas 2 ble i da xbape nak ngam sangat ngan dia, dia leh kata yang i sombong n pe2 jelah ag!!
Dia nak orang hormat dia n dia pun xleh ke tunjuk contoh yang baik??!!

Ishh!!!!
i GERAM!!!

hasni said...

huhu
kalu hasni plak
y xnk salam
bukan smbong ke apa
tp sbb aurat
haha

zaradgreat said...

same lah
ade jugak
maybe dia rasa dia tak layak kot nak cium tangan nih

manusia memang banyak ragam

luvly mya said...

hehe..
xpatut la die tarik tangan die..
sedey sungguh rasenye

tapikan my dad penah cakap
kita kalu nk salam tangan org yg lebih tua dari kita..jgn cium tangan..cukuplah sekdar letakkan dahi kita kat tgn org tue untuk tunjukkan penghormatan..sebab cium tangan nie hanya untuk ibu atau bapa..hehe..taktaula betul atau tak..=)sekadar berkongsi

dmx said...

haii..
nabilah..
kalo...bole,lps salam
cium tangan....nd peluk dia
khas tok org tua-tua n sesama fimili jrr
hehehe.....cube laaa
tanda...
kasih n sayang...

Riesna Zasly said...

banyak sangat terkena camtuh nabila...
memang terasa...

memang teringin gak nak tanya dioran apasal wat gitu, tapi takde kesempatan...

ada yang lagi teruk dr itu pun ada...

kisah sebuah sanak saudara besar...
ada segelintirnya org fanatik pas..

bila ada budak lelaki nak salam pun, dia main tepis jer dengan kasar... kononnya alasan bukan muhrim...

kalu org dewasa tu kita faham la... ni bebudak enam dan lapan tahun... takkan budak tu nak stim kot kalau salam dia.. sabor jer

Fiq said...

situasi kita agak sama la cik nabilah.... huhu

Moon BlooDy Spell said...

ehehhehehe.. kita pun rasa serba salah

nabilah_2908 said...

hye anums..

hmm...sm lah kita..ingtkn dlm family i jer..huhu..

nk jer tnya kenapa dia buat mcm tu...tp...tak tertnya..hehe... :)

nabilah_2908 said...

hye hasni...

hmm...mcm tu pulak yr...kot yer xnk slm..g tau la..or tak perlu di hulur..tak perlu rasanya tagan tu di tarik2..huhu

nabilah_2908 said...

hye zara...

hmm...tak de penjelasan yg jelas tntg ni kan..? huhu..

aj-saudagar-butik-cintaaliahgallery said...

Huhuhuhuhu...lame gak tak campak komen kat sini ek...huhuhuhu
bz lorrrr nabilah...tp gigih gak selalu zizrah umah nabilah ni...
AJ selalu gak terkene mcm tu...kekadang mmg sakit ati & amat memalukan..kite just nk hormat kan,tp main tarik2 lak dgn kite...penah gak,AJ wat mcm nabilah tu,sekali tekene,pehtu..xde makne nk salam lg! Choiiiiiiiii
Tapi,kite tak tau lorrr...mmg dowang2 tu macam tu kut gaye salam owg....hohohohoho
ape2 pun,muahhhhhhhhhhhhhh

nabilah_2908 said...

HYE MYA..

biasanya mmg slm mcm tu pun..tak kena pun kt bibir kita...tak denye nk cium tul2..huhu...

nabilah_2908 said...

hye DMX..

hmm..mcm mn la nk wt mcm tu...bila kita salam pun dah tarik tangan ni kan nk peluk..jauh sekali...huhu.. :)

nabilah_2908 said...

hye kakak..

ha betul tu...even budak kecik yg salam pun dia tarik tgn dia...nth la...

nabilah_2908 said...

hye Fiq..

kenapa eh...? org slm sy...ok jer..kenapa perlu tangan tu di tarik...

nabilah_2908 said...

hye moon..

hmm...tul tu..tak slm kt sombong..bila salam...hmm....nth la mcm2 hal...menguris perasaan tul...hehe.. ;)

nabilah_2908 said...

hye Aj...

hmm..sy pun jrg dh comnt blog aj...tp..pengunjung setia tau..hehehe..

myb org2 tua mmg cm ni kot...tp..tak de la semua yg mcm ni...myb perasan great bila kita terhegeh2 g pd dia n nk slm dia..huhu

Jalani hidup apa adanya said...

arikel yang menarik

Ms.Independant said...

mungkin die segan kot.
hehe

:)

ShAz-Ken said...

Hukum mencium tangan
Al-Nawawi mengatakan bahawa dianjurkan agar mencium tangan orang yang kemuliaannya disebabkan oleh perkara yang bersangkut paut dengan agama. Seperti seorang yang zuhud, alim/ulamak, salih, warak dan sebagainya. Ini termasuklah kedua ibubapa kita yang muslim.

Dimakruhkah mencium tangan seseorang yang dipandang mulia dengan sebab-sebab keduniaan, seperti orang kaya, orang yang berpangkat, berkedudukan tinggi dan sebagainya. Perbuatan ini amat tidak disukai.

Dari Zari' r.a., yang termasuk di dalam rombongan Abdul Qais, dia berkata: "Kamipun berlumba-lumba turun dari kenderaan kami, lalu kami mencium tangan dan kaki Nabi s.a.w."

Adalah mustahab untuk mencium tangan orang-orang shalih dan ulamak, namun makruh mencium tangan selain daripada itu. [Fatawa al-Imaam al-Nawawi, ms. 71]

Komentar dalam kitab tersebut menyatakan:
Sekiranya seseoerang ingin mencium tangan seorang yang lain, jika ini adalah kerana keshalihan, keilmuan, hormat, kesopanan ianya tidaklah dimakruhkan di dalam agama. (Dalam hal-hal disebutkan di atas tadi) ianya mustahab kerana Abu 'Ubaydah mencium tangan 'Umar radhiallahu'anhum.

Tetapi sekiranya (cium tangan) kerana kekayaan seseorang, pangkat atau status di mata manusia di dunia ini dan sebagainya ianya adalah makruh.
[Lihat juga al-Azkar an-Nawawi, ms. 262]

Syaikh al-Albani berpendapat dalam mencium tangan orang alim itu perlu mematuhi beberapa adab:

a. tidak boleh mencium tangan orang alim jika dia menghulurkan dgn sombong
b. tidak terbukanya jalan ke arah cuba mendapat tabarruk (berkah)
c. tidak menjadikan sebagai adat kebiasaan (sering dilakukan)
d. dia tidak mengingkari lebih utama berjabat salam
e. tidak boleh meletakkan tangan ke dahi

[Lihat Silsilah al-Ahaddts as-Sahihah, jld.1 ms.159]

Anonymous said...

Pkck awk tu adk beradik kandung mak/ayh awk ke? Klau bkn lbh baik x bersalam sbb bkn mahram.
Hmmmm...sy lbh berminat dgn comment syaz-ken. Sgt berinformative dgn dalilnya sekali.thanx syaz-ken.

nabilah_2908 said...

Anon ;

yupp..pakcik tu...saudara kandung mak sy...bukan saudara jauh.....

betul..sy pun berminat dgn penjelasan syaz...sngt bermanfaat.. :)

Ammmmmmm :) said...

they are just being tawadhu' that's why they don't want people to kiss their hands cuz the feel they're not worth it :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...