Saturday, November 13, 2010

MUSLIM





Pagi itu seperti biasa aku menjalankan tugas-tugas ku. Tiba-tiba ketua ku minta aku masuk ke biliknya.

" hari ni saya perlu ke Ipoh...jadi saya nak awak gantikan saya untuk berjumpa En Muslim di Maju Sdn Bhd....ini ada details...awak sampaikan pada dia lebih kurang macam dalam list ni... saya dah maklumkan pada En Muslim...jadi awak dah boleh terus pergi " arah En Jalil kepada ku.

Saat En Jalil menyebut nama En Muslim , aku terkedu buat seketika.

" Muslim......." tiba-tiba sahaja nama itu terpacul keluar dari mulut ku.

" Ya En Muslim....sekejap lagi awak pergi...jangan lambat sangat sebab hari ni hari jumaat.."

Aku mengangguk tanda faham dan terus berlalu keluar dari bilik En Jalil. Aku segera kembali ke meja ku, aku merenung kertas itu dalam-dalam tapi fikiran aku jauh merewang mengimbau kenangan lama.

Muslim, apakah dia orang yang sama? lelaki yang suatu ketika dahulu pernah mengambil secebis hati aku, apakah dia lelaki itu, lelaki yang sama, lelaki yang telah memperkenalkan aku tentang apa itu cinta...tentang apa itu sayang. Lelaki yang membawa aku ke dalam dunia percintaan yang penuh suka dan duka, yang penuh dengan tawa dan tangisan ?



Jauh di sudut hati ku berkata....

" dia bukan Muslim mu....."

Aku melepaskan keluhan berat, lantas aku bangun dan terus keluar untuk menemui En Muslim sepertimana yang telah di arahkan oleh En Jalil.

Sepanjang pemanduan aku ke tempat En Muslim, kenangan lama mula berlegar-legar di kotak minda ku. Betapa indahnya percintaan di antara kami suatu ketika dahulu. Dia lah lelaki pertama yang aku sayang sepenuh hati. Namun mencintai tak bererti memiliki. Keluarga tidak merestui hubungan kami.



Sedih........ya aku sedih.....aku tak mampu mempertahankan cinta kami. Bagi aku, di antara keluarga dan kekasih, keluarga merupakan keutamaan ku. Jika kekasih boleh ditukar ganti tapi tidak pada keluarga. Aku juga faham kenapa keluarga menentang, ini semua untuk kebaikkan ku juga. Mana ada ibubapa yang ingin anaknya hidup susah..?

Masih aku ingat, malam itu buat kali pertamanya aku lihat air mata kau mengalir saat aku mengucapkan selamat tinggal. Tersentuhnya hati aku, jelas terpancar pada riak wajah mu yang kau terlalu mencintai diri ku. Sedarkah kau yang aku juga berperasaan begitu...?

Saat aku bangun ingin meninggalkan diri mu. Kau pengang tangan ku erat, kau langsung tidak mahu lepaskan aku pergi. Air mata ku bederaian jatuh membasahi pipi. Aku tak mahu ini semua terjadi...sungguh aku tak mahu...aku mencintai diri mu kerana diri mu..bukan kerana lain. Aku terima diri mu sedanya, begitu juga dengan kamu.



Namun ini lah suratan takdir untuk kita. Allah hanya pinjamkan diri mu untuk seketika sahaja dan akhirnya kita terpisah. Kau bawa cebisan hati aku pergi bersama mu tanpa memulangkannya semula kepada ku.

Setelah kau pergi....aku temui cinta baru, namun aku tak bisa mencintai dirinya sama seperti aku mencintai diri mu...aku kecewakan dia...maaf kan aku.....sesungguhnya aku tak mampu..

Bila aku bertemu dengan cinta yang lain, aku harapkan dia mampu membawa sinar baru. Aku harap dia mampu membuatkan aku melupakan diri mu, namun dia pula yang mengecewakan aku dengan segala pembohongan yang tak pernah sudah...aku merana...aku sakit kerana cinta. Tapi aku redha dengan apa yang berlaku. Aku sedar ini lah pembalasan buat aku kerana aku pernah mengecewakan hati seorang lelaki yang mencintai diri ku.


Dan.........akhirnya...aku sendiri lagi dan kau masih tak mampu aku lupakan. Benarlah kata orang, cinta pertama memang tak boleh dilupakan.

Cepat-cepat aku kesat lebihan air mata tatkala aku tiba di syarikat En Muslim. Jantung ku berdegup kencang, tak dapat aku bayangkan jika En Muslim itu adalah diri mu.

Namun.......segalanya terjawab apabila lelaki yang berumur dalam lingkungan 40-an atau mungkin sebaya denga En Jalil, tersenyum mesra ke arah ku sambil memperkenalkan diri.

Sebahagian dari aku gembira kerana dia bukan Muslim ku...sebahagian lagi berharap agar dia adalah Muslim ku.

****************************

lama dah I tak share cerita pendek di sini kan...? maaf lah n3 kali ni agak panjang...saja tukar-tukar angin...

terima kasih kerana sudi meluangkan masa membaca cerita pendek yang tah pape ni..hehehe..

have a great Saturday everyone.....take care yupp...

I love you............muah


53 comments:

❤NazirahMoktar❤ said...

cerpen pendek or kisah benar ni??hgihi

best2 crite ni

aliesha kirana said...

kisah benar ke ni nabilah! waaa....sedih2..

HonEyBuNNy said...

ohh sedihnya....cmna eh lau muslim tu si dia...pasti xkeruan kan..heheh...tol tu..kalau d pilih cinta n family...ila pn sgop undr dri demi keluarga.....terpksa korbnkn cinta juga...uhuhu...ya...cinta pertama sush nak lupa..akan d egt jgk sampai bla2..

khairolghani said...

apa akan jadi kalau EN.Muslim itu adalah seperti yg anda harapkan?

nunama said...

Semoga akak tabah! :)
Saya fhm perasaan itu.
Semoga akak jmpe yg lebih baik k.
InsyaAllah.
Percaya akan janji Allah. =D

nas said...

nabila..citer betul ke nie????
macam rekaan jerk..tp ade kala cm betul2...isk3....sape xsedih kan bila org yg disayanginya telah jauh dari sisi~

Lagu 90an best lagi lahh!!

aYu said...

kak nabila..
entah2..kisah benar kot..
pergh..
menusuk kalbu dah ni..
huhu

*cinta pertama..mmg xkan lupa..

Mari Berbicara Hati ke Hati,
Weekend Yang Indah

Anip™ said...

wah..tringat kt cinta pertama yer..hehe~..biaselah tu..ccantik gmbr2 dalam stiap entry kaw..n aku sukee watermark kaw..hehe~simple but nice..


10 Fadhilat Coca Cola, Terbaek Dari Ladang !

Kazaztan Team said...

pandai menulis...

TUKANG KATA said...

cinta pertama sampai mati takkan pernah lupa :)

imanshah said...

saya saudara muslim mu itu

Mknace said...

:) :) :)
kalau muslim yang sama.. perghhh.. tak tergambar lagi dah

Prince Halilintar said...

lah..cite tu rekaan je ke..prince gat kisah nabilah tadi..pe pun nice story nabilah =)

ana ayesha said...

mcm real jer nabilah

apa pun jodoh pertemuan, ajal maut di tgn Allah

pena said...

nice story kak..

awal2x tdi ingat cerita btul.. hehe..

Along Tapa said...

secara tetiba aku rasa loya2 dan pening2...haha...

nasib baik nama yang letak tu muslim...kalo mustafa, tak ke terperasan kejap aku....haha~~

Gorengbaek - Tips-tips untuk tulis blog tanpa gambor

Hangit habis dah - Kawasan-kawasan aku mencarik idea...

Judiene said...

Erkk! Jap2!
Ni citer betol ke or hanya rekaan semata-mata??
Sayu jugak sy membacenye.
Huhuhu..

fara said...

alaaa!!! igt kisah benar td. hehe
tp mmg best!!! sedap je bace.
*thumbs up nabilah!*

ainz said...

1st time bace cerpen kamu..ain memang tak sempat nak singgah di blog 100penulis or novel nabilah kerana kesibukan..ain hanya sempat baca di apa kata hati..kamu mmg berbakat,dear.. :)

maRShA said...

waaaa best la ayat akak... he3.. npe ltak nme muslim?? ltak la ashraf muslim... bru gempak..hahahaha

MiMiEy :) said...

wah, masuk blog baca entry dah sedih.
kisah benar ke akk ?

ordinary89art said...

mcm kisah benar je?

pawaka19 said...

ni ditujukan ke ashraf muslim ke? hehehe..by the way..nice story

E.d.Y said...

kisah benar ke??huhu

nabilah_2908 said...

HYE NAZIRAH ;

erm...kalau sy kata dua2 betul...boleh terima tak..? hehehe.. :)

nabilah_2908 said...

HYE AK ;

hrumm....macam tu la agaknya...huhuhu... ;)

nabilah_2908 said...

HYE HONEY ;

erm...kalau betul...myb lebaran baru akn di buka...myb akan bersatu semula dgn muslim...or myb mmg tidak ditakdirkan utk bersama...mungkin ketika itu...dia bersama yg lain...myb..myb..n myb.. :)

betul tu...family first.. ;)

nabilah_2908 said...

HYE EN KHAIROL ;

munkin kisah kami akan ada sambungnnya....mungkin kami akan bersatu...n mungkin juga..kami mmg tidak ditakdirkn tuk bersama..mungkin ketika itu dia sedang berbahagia bersama yg lain.... ;)

nabilah_2908 said...

HYE NUR ;

insya'Allah...segala yg berlaku pasti ada hikmahnya kan..? :)

nabilah_2908 said...

HYE NAS ;

dua2 pun betul...hehehe..part nama En Jalil n nama syarikat tu jer rekaan.. ;)

nabilah_2908 said...

HYE AYU ;

hehehe...mungkin.. ;)

nabilah_2908 said...

HYE ANIP ;

terima kasih..gamabr2 tu biasanya sy cari kat google...watermark tu pun bukan sy yg buat..beli...

nak buat sendiri tk reti..hehehe.. ;)

nabilah_2908 said...

HYE KAZAZTAN TEAM ;

boleh la sikit2.. :)

nabilah_2908 said...

HYE TUKANG KATA ;

yupp...betul tu...jika cinta itu putus di tgh jalan...hidup perlu diteruskan...perlu juga berikan sedikit ruang di hati utk yg lain..utk yg lebih baik dr yg pertama.. :)

nabilah_2908 said...

HYE IMANSHAH ;

sungguh ke...? kirmkan salam rindu sy pd dia ya.. (^_^)

nabilah_2908 said...

HYE MKNACE ;

betul tu...apa lah agaknya yg akan terjadi kan..? ;)

nabilah_2908 said...

HYE PRINCE ;

part nama En Jalil n nama syarikat jer kot yg rekaan... ;)

nabilah_2908 said...

HYE ANA ;

mungkin real...hehe... :)betul la tu...semua ini ketentuan Allah... ;)

nabilah_2908 said...

HYE PENA ;

thnks dear...ada betul n ada juga rekaan dlm cerita ni.. ;)

Amni said...

AS6

cerita pendek ke cerita betul dear? hehehehe....

pa jadi lepas tu? sambung lagi okey! =P

Latest entri : Lagu Baru Aku dan Kamu by Mirul

nabilah_2908 said...

HYE ALONG TAPA ;

hahaha....loya je kan...tp tak muntah kan..? hehehe...

nabilah_2908 said...

HYE JUDE ;

90% benar 10% rekaan.. (^_^)

nabilah_2908 said...

HYE FARAH ;

thnks...hehe.. :)

nabilah_2908 said...

HYE AINZ ;

its ok...tkde apa pun yg menarik di 100penulis n love segmnt.. ;)

terima kasih... :)

nabilah_2908 said...

HYE MARSHA ;

nama dia mmg Muslim... :)

nabilah_2908 said...

HYE MIMIEY ;

hye dear..seronok bercuti..? hehe..

90% drpdnya adalah kisah benar.. ;)

nabilah_2908 said...

HYE ORDINARY89 ;

ya...mungkin...(^_^)

nabilah_2908 said...

HYE PAWAKA19 ;

nope...mmg utk Muslim...thnks Mel.. :)

nabilah_2908 said...

HYE EDY ;

hehe..myb... (^_^)

nabilah_2908 said...

HYE AMNI ;

buat asgmnt yer..heheh..

tpkan AS^ ni sepatutnya kena komen pada n3 yg berkisarkan tentg 100penulis.. ;)

pasal cerita ni...90% betul kot...hehe...sambungan...erm..xde dah..(^_^)

♠ aQ.DaN.pUtera.kU ♠ said...

sissyyy bellaaa ... sedihhh ..bole x sy ngesss??? :((
ne mest kesah hdp sissy kn?? bertabah yaaa ;)

nabilah_2908 said...

HYE ANNA ;

letih tuk bersedih...tp tk sngka...setelah sekian lama...nama itu muncul semula....thnks dear.. :)

Tapak Kaki said...

pendek kata cik nabilah ni memang suka cerita cinton..kan?hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...