Thursday, February 17, 2011

HANTU TETEK



Hello fwens............hai

ha.....boleh terima tak tajuk entri kali ni... Hantu Tetek...? bunyinya agak lucah kan....tapi bukan I nak bercerita tentang cerita lucah yer....sila buka minda anda seluas-luasnya...

kalau nak kata..Hantu Payudara...macam pelik jer...betul tak...? so kena lah kekalkan bahasa yang asal...ok...? pang



pernah dengar tak tentang Hantu Tetek ni...? jika budak-budak zaman dulu..memang tak asing lagi dengan cerita hantu ini...yer tak...?

budak-budak sekarang....I rasa.....tak ramai yang tau kot....huhu...

1st time I tahu pasal Hantu Tetek ni dari kakak sepupu I....Kak Ila nama dia...time tu I masih lagi kanak-kanak ribena...manakala Kak Ila..baru habis SPM...



ketika itu....kat rumah nenek ada kenduri...yang ibu-ibu dok la sibuk di dapur...yang kanak-kanak sibuk bermain kat luar dapur..

belakang dapur tu ada store simpan barang...kat belakang store tu pulak ada reban ayam dan juga perigi...belakang lagi ada hutan...agak scary juga la kawasan itu bila waktu malam...

time tu....tengah main..konon-konon buat rombongan ke Zoo...so kami berhajat la nak pergi ke reban ayam..tengok-tengok ayam kat sana...hahahaha.....tinggi betul imaginasi kanak-kanak kan..?wek




tiba-tiba Kak Ila yang tengah dok atas pangkin kata...

" ha.....korang main la kat reban ayam tu...nanti hantu tetek keluar dari perigi...tangkap korang semua baru tau...."

bila dengar jer Kak Ila cakap macam tu..terpandang lak perigi dalam gelap malam tu..apa lagi niat tuk buat lawatan ke reban ayam tak menjadi...terus la pergi dekat Kak Ila...


" Kak Ila...hantu tetek tu macam mana...?"

" hantu yang ada tetek besau.....kalau hantu tu tangkap korang...hantu tu sembunyikan korang bawah tetek dia...mak ayah korang takkan jumpa korang punya lah...ramai dah budak kampung kat sini hilang....berbulan-bulan baru jumpa....korang nak ke macam tu...??"



wah...bila terbanyangkan rupa hantu tetek.....seram oooo.......semua terdiam.....tiba-tiba...makcik I...Cik Amah dok sergah dari belakang..

" hoi......"

walaweh......terkujat juga la kiteorang.....kering darah kot bila kena sergah...

" apa buat kat sini..pergi masuk....makan......"



terus jer la ikut arahan Cik Amah...malam tu...kiteorang jadi budak baik kejap....senyap je...tak main lagi dah...huhuhu....

haih...senyum sorang-sorang bila terkenangkan memori lama....kuat betul penangan Hantu Tetek....

Al-fatihah buat Arwah Kak Ila dan Arwah Cik Amah...moga kalian tenang di sana........huu


kenapa kita di momokkan dengan cerita Hantu Tetek ni...??



sebenarnya....orang-orang tua tak mahu anak-anak kecil bermain luar rumah pada waktu senja mahupun waktu malam....

terima kasih...sudi baca cerita Hantu Tetek ini...sekadar berkongsi memori bersama you all semua...ye


p/s : so.....macam mana childhood you all....pernah tak di momokkan dengan cerita-cerita macam ni...? meh share meh.....pang


45 comments:

oya said...

xtau psl hantu ni tp tgk kt kak limah tu gas

Wafiy Suzly said...

hantu apa yang menarik hati ek?haha.tiba terkeluar ayat ni dr otak..

aliesha kirana said...

AK tgk citer hantu kak limah tu la baru tau psl hantu tetek tu..hahaah.. hmmm dulu2 feymes hantu purdah, hantu kom-kom..heeheheh

JuAn NaSir said...

senyum bila baca entry nih...hehe snyum sokmo k =)

BIONIC WOMEN said...

masa kecik2 dulu selalu di takutkan dengan cerita hantu nih..kreatif jugak org tua2 dulu ajar anak2 kan..
memang niat asal supaya anak2 x keluar malam atau senja..xpun senja tu dah kena ada kat rumah..
teringat pulak zman kanak2 riang dulu

JunAina said...

alfatihah...

kalau cerita bab hantu2 ni bukan setakat usikan tetapi hantu ini wujud daripada syaitan...ada di mana2 cuma cara dia tunjukkan diri je...heheheee...berani ke dok tengok cerita hantu banyak2 kat tv dan wayang skrg nih? tau2 dok temenung kat blakang...

opocotttt....

atty's said...

Zaman kty dulu ..hantu tetek..hantu galah, hantu setokin..semua ada.

ingat lagi kalo balik mengaji ramai2 , lalu bawah pokok..mesti ramai2 baca alfatihah , konon nak halau hantu kt pokok besar tu

::NelyLeyana:: said...

ahaha...

x kan antu tetek nak duk dlm telaga,,

senydream said...

al-fatihah..

wow seram n sy mmg seorang penakut untuk tgok atau dgr creter hantu,waaaaaaaa!

lalink7 said...

gulp! kiter sbnarnye tak suke sebut perkataan tue..rasa macam malu..nak type pun malu..hahaha

hantu breast boleh? hahaha..xpernah pulak ade orang cite pasal benda nie..iskk..tkut gak kalau ade..besar mana la breast antu tue..hhehehe

SYANI said...

Pernah jugakl dengar citer hantu tetak tapi kitaorang panggil hantu kopek.

kella said...

hhahahaha.. haah.. memang ada dengor gak citer ni masa kecik2 dulu! hehe.. macam2 versi.. tapi itulah yang benarnya taknak kita budak2 ni ingke bebeno.. bila kita dengar citer cam tu agak terbatas le kita ni nak bermain kan.. haaa... tengkiu nabilah :)

sahromnasrudin said...

yg popular zaman sy adalah hantu stokin huhuhuhuhuh..smpai takut nak pakai stokin tue

Kak Ezza@makcik blogger said...
This comment has been removed by the author.
::mak incik:: said...

time zaman fatin fames ngan antu yang AK cakap 2... antu kum2 or purdah.. takut kot.. tengahari2 dok umah baik je... xkuar pun.. ngeeee...

Kak Ezza@makcik blogger said...

Kak Ezza@makcik blogger said...
hantu?..hantu yang pernah saya dengar..hantu jepun..tu yang ada kat sekolah saja...

Filem pontianak..yang ada lagu ahmad daud tu...sampai nak ke tandas kena orang lain teman kan...hehehe

hantu kum kum...entah lah apa motif nya..

sebenar nya...ni semua terletak dalam kepala.semua imiginasi saja..

Prince Halilintar said...

mase prince kecik2 dulu2 pon suke gak men time senja..mcm bende parent prince nasihat..ade hantu la..jembalang la..tapi xmkan saman gak..haha

teringat cite hantu kak limah tu..ade hantu tetek kan??perasan x?haha

ana ayesha said...

gitu ceritanya tapi zaman ana remaja dulu hantu kum2lah yg popular tapi bila dah kerja hantu tinggi lah pulak

terkenang waktu mula2 kerja dulu ada kwn yg sama2 berkursus nmp hantu tinggi. tpt kursus tu adalah tpt di mana ana mencari rezki skrg

Wawa~* said...

hahaha... slalu kalau maghrib x masuk dr main lagi, atau suka main sorok2 kt tmpat sunyi slalu kna takutkan ngan ayat "nnti jin sorok baru tau... gelap2 mcm tu" hahaha.. hantu2 ni rasanya xde plak disebut sgt lak, hehe...

YanaMIB said...

mcm² nama antu ada..haha..hantu tetek ni sama gak dgn antu kopek kan?mcm dlm cite antu mak limah tu..hikss~ =P

ekin mahmud said...

dlu masa kecik2 juga...aku n kawan2 kelas suka gak ceta hantu ni..
hantu susu, hantu kum-kum lah..macam2 lah..
tp aku pun pernah nampak juga..
tp bukan hantu yg slalu duk ceta tu lah..(lembaga hitam)
huhuhuu,,,seram x?
masa kecik2 je dah besar ni lama dah xnmpk..
minta simpang lah sume tu..
huhu seram siut

✿ y.a.n.i.e budak G.E.B.U ✿ said...

hahah

teringat hantu kak limah.....

lionteen said...

hehe. klakar nye hantu tetek. bsr mn la tetek die smpai ley sorok org.haha.

hysman said...

kecik2 slalu org dok takutkn dgn momok jer...hantu tetek ni tak penah plak dengo..
hehhe...
tp mmg betul org dulu2 mcm2 nama hantu ade..tp bdk skrg dah tak takut pesal hantu dah femes klua tv tiap2 bln..
hehe

Along Tapa said...

aku dengan geng2 aku masa kecik dulu memang nakal...jadik, bila orang tua-tua gertak guna hantu tetek ni, kitorang makn berharap dapat jumpa hantu tetek ni...sebab rasa ingin tau tu memang sangat menebal dijiwa..haha...

tapi aku takleh blah member aku tanya...ko rasa hantu tetek tu pakai "Sarung" tak??hahaha...

Gorengbaek - Cerita bunuh diri lak....

Hangit Habis dah - Kalo dah dasar penting diri...

Nurul Mazni said...

dah lama tk dtg sini~ hantu tetek yer??
pernah2. tapi dolu2, nenek sy pernah omokkan sy dengan "jgn mandi dlm bilik air lama2. nanti kuar nenek kebayan dari air.."
Pelik. tapi saya ikot pulak tu..takot punyer pasal..
mybe tak mo kita membazir air kot.. yerlah budak2 kecik klu dah mandi sama, tau jelah kan baper lame. huhuhu

♪..aq[daN]pUteraku..♪ said...

haha..ada2 jer cita org tua kn?? hurm... suka bg bdk2 tkt.. ;P

jom ke sini lakk ;)

PARADOKS HATI"

E.d.Y said...

cite pasal hantu tetek, teringat cite hantu kak limah balik rumah yg xbest tu..hehe

efyery84 said...

CERITA AKU DAN SESUATU
-Bro Ery-

Sebenarnya lagenda Hantu Tetek ni mmg ada. Iblis dan Jin boleh menyerupai berbagai bentuk kecuali Rasulullah s.a.w.. Ada Hantu Kopek, Penanggal, Hantu Raya.. Hantu Raya ni dia berupa seperti seekor beruk yang sangat besar (Cerita Histeria tu bukan hantu raya).. Ni hantu-hantu klasik laa zaman dulu-dulu. Tapi dalam banyak-banyak hantu yang paling ganas adalah manusia bertopengkan hantu. Hahaha :D

Miss Tira said...

Huuu cerita pasal hantu. Cik Nabilah kena buat satu slot pasal alam mistik ni. Pasti mendapat sambutan hangat dari peminat. Tira suka cerita-cerita alam mistik ni :)

Cik Ina minat Do do Cheng said...

dulu ,arwah mak ngan ayah akak pun ada momok kan cam tu, sebab nak takutkan akak, suka sangat dah senja masih nak main guli. sekarang bila akak nak buat kat firdaus, suami marah, mengarut je.budak tak takut nak buat cam tu kenapa? zaman dah berubah kot.

nunama said...

hahahaha. aah. org dulu2 cite mcm ni.
huisyh. memori zaman kanak2, mmg bestla. ehe. rindu!! :)

Semoga Roh mereka ditempatkan di kalangan org yg beriman. Amiin.

Kazaztan Team said...

hantu tetek mmg ugutan popular...

Dilla Ady said...

eh, hantu kak limah tu ade kena mengena eh ngan hantu tetek?

tak perasan pulak dilla ari tu...huhuhu

btul la cam nabilah ckp tu, antu tetek mmg suke nyorokkan bebudak..sejauh mane kebenarannye tak tau la pulak kan..

nabilah_2908 said...

HYE OYA ;

hrumm....skrg dh tua kan..? ms budak2 dulu..mmg selalu di hebohkn pasal ni semua...

HYE WAFIY ;

Puntianak Sundel Malam kot...cantik..hehehe.. :P

HYE AK ;

ha...hantu purdah...msa tu heboh time sekolah rendah..hantu naik kete merah.. ;)

HYE JUAN ;

bagus la...awet muda.. :)

HYE BW ;

yupp...tp budak2 zmn sekarang..tak boleh gunakan cara org dulu2...x jalan punya lah... :)

HYE JUNAINA ;

hehehehe...sy tk minat sngt tgk cite2 hantu yg ada skrg ni kak..

kalau mula2 dulu...layan juga... :)

err...dh tgk dh kt belakang..xde pape..ada dinding je... huhu.. :)

nabilah_2908 said...

HYE ATTY'S

hantu stokin..sy tk pernh dgr lak..huhu.. ;)

HYE NELY ;

haha..enth la..ms tu budak lagi..mana la nk fikir apa yg dikatakan tu logik or tak.. ;)

HYE SENY ;

hahahaa...tk boleh bawak awak tgk cite hntu la mcm ni yer..? ;)

HYE LALINK ;

hehehehe..nk ubah...mcm tk kena...sbb tu kekalkan.. :)

cuba hus cari kt google...ada juga la beberapa gambaran hantu ni...tk tergamak nk letak kat sini...malu...(*_*)

HYE SYANI ;

ha....betul tu...kalau belah2 timur ke atas...org panggil tetek tu kopek...

nabilah_2908 said...

HYE KELLA ;

itu la keratifnya org dulu2 kan..cuba aplkasikan kaedah tu pd budak2 zmn sekarang...sure tk jalan.. ;)

HYE SHAHROM ;

sy tk pernh dgr lak pasal hantu stokin ni...apa yg hantu ni buat sampai jd menakutkn..? ;)

HYE FATIN ;

tau juga tu...hantu tu merayau2 cari anak dara time tgh hari..naik kete merah bagai...hehe.. ;)

HYE KAK EZZA ;

salah satu cara org dulu2 mendidik anak...time tu..mana la kita nak tau samada apa yg dikatakan itu logik or tidak..ikut sj.. :)

HYE PRINCE ;

sy tk tgk lagi cite hantu maklimah tu...huhuhu.. :)

HYE ANA ;

mcm2 nama kan...? actually hantu sbnrnya malu tuk tunjukkan muka dia yg hodoh tu..cuma org2 terpilh je dpt tgk..:)

nabilah_2908 said...

HYE WAWA ;

jin tu...jarang lak dgr... :) ada logiknya juga kan...yer la time senja mcm tu..mmg hantu2 jin2 ni berkeliaran... :)

HYE YANA ;

yupp....belah2 utara sna....sebut kopek.. :)

HYE EKIN ;

huhuhu....kalau berpengalaman menyaksikan sendiri...mmg seram...mcm dlm cite Saka Jentayu tu....huhuhuhu...

HYE YANIE ;

hahaha...sume kata mcm tu.. :)

HYE LIONTEN ;

hahaha....kalau free..g cari kat google..ada juga la beberapa gambaran tntg hantu ni.. tk tergamak nk letak kt sini..malu...(*_*)

HYE HYSMAN ;

haha...setuju...lagi nk jumpa ada la.. :)

nabilah_2908 said...

HYE ALONG ;

hahahah..punya la tinggi daya imaginasi yer...jumpa tak...?

HYE NURUL ;

satu lagi...nenek xnk cucu2 dia dok berkubang dalam kolah.... ;)

HYE ANNA ;

budak sekarang...xde takut nya....

HYE EDY ;

hahaha...x best ke or best..? huhuh...

HYE BRO ERY ;

manusia yg bertopengkan hantu...yupp..lebih bahaya dr hantu itu sendiri.. :)

HYE MISS TIRA ;

bab hantu ni...tk bnyk pengalaman sngt...ada pun satu dua...huhu.. :)

nabilah_2908 said...

HYE KAK INA ;

tul tu kak...zmn sekarang pemikan dh moden..budak2 kecik2 dah cerdik pandai...so payah kita nak aplikasikan cara didikkn org dulu2 pd budak2 sekarang.. :)

HYE NUR ;

innocent je time tu kan...tnpa bantahan..ikut je...cuba budak sekarang....baru cakap...mcm2 soalan akan keluar...jenuh lak kita nk menjawab.. :)

HYE KAZAZTAN TEAM ;

tp ramai gak yg tak tau... ;)

HYE DILLA ;

ala...rekaan je la kot....org dulu2 kn kreatif..ckp berlapis2...org sekarang...straight to the point.. :)

nisa said...

em.. teringat pesan mak dl, sbb sy suka main sorok2 time nk dekat senja.. hehe

lipan lapa said...

hahahaha best la, tringat memori me dulu pas baca entri tuan blog

d_tieah said...

Perghhh..
Ingat betul2 ade drama ke ape ke tadi..

Entry Terbaru : Topup RM10 Boleh Tahan Sebulan

Tapak Kaki said...

orang laki tak seram dengan hantu tetek..aku rasa la.haha

senydream said...

hehe2..mmg pon coz sy selalu menjerit jek bile ada time2 kat seram tuh,hukhuk..kwan2 sy pon dh fobia nk ajak saya p tgok wayang creter antu,haha2!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...