Tuesday, July 12, 2011

BERSETUBUH ITU APA ?



Lokasi : Bilik , Home Sweet Home

Seorang gadis kecil sedang meniarap sambil membaca buku teks sekolah agamanya dengan nada yang agak kuat..



" Seorang Muslim wajib mengerjakan mandi wajib dalam keadaan....keluar darah haid....keluar air mani....mati...nifas...bersetubuh......."

Dua orang kakaknya bersama ayah dan ibu nya sedang duduk di ruang tamu menonton tv. Tiba-tiba...

" Dik.....bersetubuh tu apa....?" tanya salah seorang dari kakaknya bertanya.

" Ha....??"

" Bersetubuh tu apa...?"

" Ala...macam ni........" ujar Si Gadis Kecil sambil melaga-lagakan kedua-dua belah jari telunjuknya.


Dua orang  kakaknya dah terkekeh-kekeh ketawa..

" Macam mana tu DD....?" soal Kakaknya yang lagi satu.

" Haih....bersetubuh tu maksudnya lelaki dan perempuan yang tak sama darah daging bersentuhan...ala..macam ayah dengan ibu......." ceritanya lantang.


Ketawa lagi.......

" oh....kalau macam tu...bila awak bersentuhan dengan budak lelaki kat kelas..kena mandi wajib la eh...?" 

" eh.....bukan lah....kami masih kanak-kanak lagi......."

" hahaha..........." Si Ibu terut sama ketawa...


tiba-tiba...........

" Sudah.......sudah......" Si Ayah yang sedari tadi mendiamkan diri mula bersuara..

Ketawa lagi............Si Gadis Kecil blur....tak faham kenapa ibu dan kakak-kakanya ketawa...

Perbincangan terhenti buat seketika.....


p/s : pemikiran kanak-kanak sangat suci kan...? cuba kita tanya pada orang dewasa...adakalanya soalan itu straight to point..tapi mereka fikirkan ke arah lain....tak gitu orang-orang dewasa...?wek


p/s/s : ada kerja luar hari ni.....lambat sikit la kot singgah blog you all...

32 comments:

dayah aziz said...

cute ah...;)

Kazaztan Team said...

ehehehhe kelako...ala yg gitu2 la DD...

ana ayesha said...

maknanya DD masih blur ...... tugas mrk yg lebih dewasa adalah utk menerangkan dgn sejelas2nya apb tiba masa yg sesuai

ikatankasihku said...

segannyer nak jawab....huhuhu

aliesha kirana said...

mmg pemikiran suci. hihihih.. mcm2, tp nak terangkan xboleh..hoho

LiFe KaMi said...

oh itu persoalan utk org yang da kawin..:)

maszull said...

yer la kekadang susah nak terangkn pada kekanak mcm ni kn...:)

mykhalis said...

suci nya fikiran budak2.. hehe.. tapi semkin matang cepat sekarang nie

YanaMIB said...

klu org dh kawen lagiiiii lain pemikirannya..kahkahkah~

peace! v(^__^)"

CT NoArIzAh ArIs said...

Kalau akk lagi seba salah nak jawab lagilah pulak budak2 mereka akn tanya mcm2 smpai paham.

Prince Halilintar said...

fikiran mereka masih suci..tapi xslh untuk beri didikan jika kene dgn carenya...hehe

Rinna said...

Susah jugak kalau nak explain bab2 gini pada anak2kan.. :)

Kakzakie said...

Tapi ZN kakak dah terangkan pada anak-anak kakak hatta umur dia ketika itu baru 7 tahun.

Kalau dah faham senang....

HonEyBuNNy said...

adehhh...

xtau nak jawap cmna kalau budak2 tanya soklan cmne...ehheh...sampai xterjawap la kalau ila..ehhe

De Mois said...

Haha..memang2. Kawan aku dulu, dia cerita dia ingat kalau laki ngan pompuan bercium nanti dapat anak. Sebab terpengaruh tengok tv. Kah3..nice entry

Menarik di SuaraSendiri
Mesej jelas rakyat untuk Najib

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

x leh bayangkan nnt kalau anak akak tny satu hari nnt..hehe

gadisBunga said...

kalau orang dewasa...tang bersetubuh tu kompem tak baca kuat2 punya. hahah~

*nanti saya email my address ya. :)

rina said...

aduyaii..lupa plak..

nabila..akak nak coding tu..nabila bg ikut facebook..add akak rina avail..

ataupon email boleh jugak..vistaastala79@gmail.com..ikut mana yg nabila senang..

iPai said...

alamak .. comel ye adik nabilah .. hehe

tak bersalah dia ok, korang gelak2 ..

lalink7 said...

itu la pasal..kenkadang ape yg kuar dr mulut dorang nie buat kite terkelu pula nak terangkan..hehe

KAMIHIDUP said...

dah agak dah, bapak bahagian last punya masuk campur, heee. :)

Cik Jannah said...

HAHAHA.. dia sangat comelll~

pipoq said...

kekadang minda yang baru nak berkembang ni kita kena berterus terang je dalam menerangkan apa apa ilmu terutama dalam bab ilmu agama..

aku pun kekadang tu rasa segan gak nak terangkan kat anak murid aku bila time diorang tanya bab fardhu ain or soalan KAFA..tapi sebab tak nak rosakkan pemikiran diorang, terus terang je la bagi diorang paham bebetul..

Leeya Hezlin said...

budak2 memang berfikiran suci..
and semua benda dia mau tau.. :)

syahira ariff said...

bersetubuh tu apabila tubuh menjadi satuuu
sebab tu ada perkataan "se"
=D

ainz said...

Btul tu nabilah..minda kanak2 masih suci..kadang2 bila mereka tanye,jadi tak tau cam mane nk jawab..huu..sbb tu kita kena bijak.. ;)

luahfikiran said...

SALAM,
UNTUK LF, ANAK2 TAK TANYA TAPI CUCU2 TU MUNGKIN JUGAK BERTANYA KPD TOKNYA ! MACAM MANA NAK JAWAB NI ? TOK SURUH NENEKNYA JAWAB !

YOUsoF said...

Memang suci.. kalaulah kita dapat sucikan balik hati dan kepala masing² macam kanak² kan bagusss. ;)

Tea said...

comelnya.. kalau kita masih kanak2 kan.. skang ni kalau org tanya bersetubuh tu apa.. konfem pk lain.. >.<

nunama said...

betul2. pemikiran budak2 memang suci dan telus. best kalau bercerita dan berbual dengan bdak2. ^_^

p/s: nakal kakak2 dia. hehe

zEri sAfEerA said...

how sweet. pic itu juge. sgt comel la.

Cik Tikah said...

betul2.. org dewasa mesti pk bnda lain. hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...