Thursday, August 18, 2011

SAHAM



Hello lovely fwens......malu2  

Wee...hari ni semua ada kan...? tak macam semalam...agak muram sikit dunia blog ni..sebab segelintir dari blooger bercuti...huhu...

sambung Diary Ramadhan jumm..........pang  


bila tahu orang itu tak berpuasa...malah nampak dia bawa makanan...nampak mereka makan...


Bila ditanya kenapa tak berpuasa......?

Mereka beri alasan...penat bekerja...tak larat nak berpuasa....

memang tak di nafi kan...kerja mereka memang berat..angkat barang-barang berat..bekerja di bawah terik panas mentari......

lepas tu mereka jawab lagi..
"Allah maha mengetahui....nanti boleh ganti balik.....bukan sengaja..memang tak larat..."

" Buatnya tak sempat ganti macam mana..??"

Diam..tampa jawapan...teruskan suapan.........
 
 

 Kalau kita diamkan...buat-buat tak nampak.....kita dapat tak 'SAHAM' mereka yang tak berpuasa tu...??

apa kata hati kamu....??
share meh.......pang


sumber : JAIS


14 comments:

ana ayesha said...

baru ni waktu pindah mmg ada mamat yg diupah utk angkat brg tak posa selamba jer hisap rokok dan minum ....... agaknya dia bagi alasan tersgt lapar dan dahaga

aliesha kirana said...

kt ofis AK ni pun ada byk yg xpose. haish.. mmg la rasa mcm berdosa je kan. sebab biarkan. tp sekurang-kurangnya kita membenci perbuatan mereka dlm hati.

zaman Rasulullah dl, siap pergi berperang, dan menang lg, dorang tetap berpuasa.

haish akhir zaman nabilah. mcm2 prangai manusia ada.. huhu

ikatankasihku said...

sesetengah orang memandang puasa ni 1 perkara yang remeh, boleh di buat main2...
kesedaran perlu ada pada setiap individu tu sendiri....contoh kalau diri sendiri uzur, tak perlulah di hebah2kan sehingga mendatangkan aib pada diri sendiri...

Amni said...

hi dear... Salam.... baru hari ni amni dapat online guna PC.. kalau tak guna hp memang susah la nak blogging.... huhu....

apa khabar? tadi bila amni tengok title, amni ingat pasal Amanah Saham pulak..=p

kat sini pun sama ngan AK... ada je yang selamba tak puasa... biasanya lelaki la macam gitu kan? yang popuan, jarang-jarang.... erm...

dhiera said...

suka ini~
memang info yg di cari. kat sini, nampak ramai orang lelaki yang tak puasa.
ermm

YanaMIB said...

ada sekali tu kn ai dgr hot.fm, ada pemanggil ni ckp apa tau.."pose lom ganti..nanti² la tggu tua.."

wtfish je jwpn gitu..dia ingt pose ganti ni mende remeh agaknya..dia xtau ke klu thn ni xsempt nk ganti thn dpn kena ganti double..and byr fidyah lg..ermm~

YOUsoF said...

TERIMA KASIH perkongsiannya.. ;)



Kesian, sedih pun ada jugak tengok orang yang pandang ringan perkara ni..

Kakzakie said...

Sedih melihat yg tidak dapat hidayah lagi dlm hal berpuasa. Hari selasa lepas kakak hantar bapak kakak balik kg. Depan kubur lagi ada sekumpulan 5 org sedang menanam cable telefon tanpa segan silu makan-minum-merokok. Sedihnya tempat yg mereka buat kerja tu tepi jln dan depan kubur Islam!! Tak takut mati ke?....Allah....

Hans said...

betul2
skrg ramai sangat yang suka ponteng puasa xkira laki perempuan
sedih betul

e k i n said...

memang pernah tengok dengan mata kepala sendiri org melayu islam rokok depan org ramai. selamba je. pe nak jadi laa. hehe. terima kasih ats nasihat yg diberi :)

ILA HonEyBuNNy said...

kadang2 manusia neh xfaham erti puasa n perkara2 y membolehkan kita berbuka..

tu sekarang ramai ja xposa...buat maloo agama islam kita ja....pernah nampak org kita makan slumber ja dalam kereta...uhuhuuh

ainz said...

penat sangat ke bekerja tu??sampai tak larat sangat..sy rase dalam bulan puasa ni, Allah bagi kita cuaca yang redup je..susah nak jumpa panas terik..tu tanda Allah sayang kita..tapi...mereka2 ni sangat tak berterima kasih dengan kasih sayang Allah tu..

semoga mereka akan berubah..

nunama said...

hoho susah jugak eh. haisyhh. saya pun tak tahu. tegur dalam hati je mampu kot. kias2 tu pun boleh juga. semoga mereka ini berubah ke arah yg lebih baik. InsyaAllah. Amiin. :)

Afzainizam said...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
أهلا وسهلا يا رمضان!! ... رمضان كريم
”Selamat Berpuasa & Selamat Berbuka
firestartingautomobil.blogspot.com
bukandoktorveterinar.blogspot.com
~~~~~~~~~جزاك اللهُ خيراً~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
tip tayar motorsikal pancit

eeemmm ramai yang tak ambil berat tang puasa ni padahal rukun Islam kelima tuuu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...