Tuesday, July 24, 2012

IKAN KELI - PART 3




Petang ahad tu...lepas I siap buat tauhu bakar dan juga kwe tiau goreng tuk berbuka..maka I pun mengadap la ikan ni...10 ekor ni dekat sejam lebih kot tuk bersihkannya...sampaikan orang dah nak berbuka baru selesai..

Entah kenapa lendir ikan ni super duper banyak..dah gosok dengan asam keping..dah rendam dalam air garam...dah kikis dengan pisau..tiga kali I dok ulang benda yang sama..masih ada lagi..


I dah stress bercampur dengan rimas dengan bau ikan tu lagi..biasanya guna dua bahan ni je dah ok..

So I tukar....ambil asam jawa..ambil air perahan limau nipis dan juga garam kasar...campurkan semua..lepas tu I rendamkan ikan-ikan tu.... nah.....baru lah lendir tu hilang...geramnya..!!

sampai satu tahap I kata....lepas ni xmo dah beli ikan ni..huhu.. ;P


Pada sebelah paginya pula (time sahur) ....masa I nak menggoreng....dah masukkan asam keping siap-siap dalam minyak..sama lah macam kawan-kawan blogger ajarkan hari tu...sebelum ni cuba..memang tak meletup...

Tapi ikan ni seolah-olah membalas dendam dengan I...masuk seekor...ok...bila masuk yang seterusnya..dia mula meletup-letup.....terpercik di mana-mana...


Stress!! kerja bertambah... lagi stress bila minyak tu terpercik kena kat tangan...mula-mula tak sakit..tapi lama kelamaan..perit....bertambah lagi parut kat tangan ni...huhu....tak pe la tak nampak pun....selamat ditutupi dengan baju... (^_^)

Memandangkan ikan ni sedap...maka segala kesakitan dilupakan buat sementara.....betul ke I dah tobat xmo beli ikan ni lagi....? entah la....wait & see je la..... tapi yang pasti...I takkan serik tuk makan ikan ni lagi...favoriteeee........(^_^)V

Selamat menjalani ibadah puasa kawan-kawan....dan memandangkan dah petang...nak wish juga...Selamat berbuka puasa....dah fikir-fikirkan nak berbuka apa nanti...ikan keli..? hehehe.. ;P

12 comments:

Kakzakie said...

Ikan keli yg banyak lendir itulah tanda ianya fresh lagi.

Kalau kakak bab siang ikan abang buat - kena bagi-bagi kerja jgn nak makan aje hihi...

Afasz said...

tak pernah masak keli...

Leeya Hezlin said...

hmm ikan ni kalau goreng memang meletup-letup..
xpandai la bagi xmeletup..

atty's said...

kdg sbb tu malas nak masak ikan keli.
tp itulah ikan feveret fir..kalo boleh ari2 nak ikan tuh

redza said...

sedapnya ikan keli

gadisBunga™ said...

ok lah, lepas ni saya takkan komplen kalau kene bayar mahal untuk laik ikan keli. heheh.

alien said...

ada yg cakap lumur ngn tepung utk buang lendir2 tu..

cursefinger said...

dulu kolam ikan kat rumah ni penuh dengan ikan koi. bila mati, bela keli pulak. sebelum puasa hari tu merasa la makan keli ternakan sendiri. hihi

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

hehe..mmg akak tak akan beli ikan keli mentah

YanaMIB said...

ai pn hantu ikan keli goreng belacan, sambal..mmg super duper sedap! and ai xpernah try pn msk sendiri ikan keli..wakakaka sbb tau susah nk masaknya..hikhik~ =P

Anonymous said...

haha. fav AK jugak! tehee! tp pandai makan je la, masak serah kat mak. keh3. meletop skit pun AK dh cabut. muaahahahah!

-AK-

PinQib said...

cabaran dan ujian bg seseorang yang bergelar pompuan. kan kan kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...