Monday, August 06, 2012

SAMBAL BAKYA



Pelik tak bunyi sambal ni...?

Jangan tanya I kenapa sambal itu pelik namanya... sebab I pun tak tahu...



ok..ini la rupanya Sambal Bakya ni..

Macam mana nak buat...?

Senang je.... kalau ada baki-baki sambal belacan yang tak habis tu..
( ala nak buat sambal belacan tuk sambal ni pun tak jadi masalah)

panaskan sedikit minyak..

masukkan sambal belacan dengan sedikit gula...
( jangan masukkan garam pula ye..sebab sambal belacan tu kan dah masin?)

goreng bagi garing..

lepas tu potong bawang besar bentuk kiub kecil...masukkan ke dalam sambal..

biarkan sekejap....tutup api..

SIAP...!! (^_^)

kalau ada yang teringin nak cuba...selamat mencuba...... (^_^)

5 comments:

Kakzakie said...

Ohhh... kakak tahu tapi kakak tak tahu nama dia Bakya. Bazar tempat kaka pun ada jual tapi dia guna cili padi hijau...

Rinna said...

Tak pernah tau pasal Sambal nie.. tapi sgt. laa menggodanyaa.. :)

redza said...

xkiralah apa namanya..asalkan ia pedas sy suka

EN ILHAM said...

sambal belacan pun boleh jadi sambal lain..hehe..saya tak kesah pun..asalkan name die sambal saya belasah jer..hehe

pipoq said...

nasib baik sy ni bukan peminat makanan pedas sangat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...