Wednesday, August 08, 2012

TEH BUNGA



Salah satu air yang I suka cari dalam bulan puasa ni adalah Teh Bunga..

photo credit


yang jual dalam kotak tu tak best...huhu......

bukan bulan puasa...entah kenapa I tak teringain lak.....
memandangkan payah nak cari kat Bazar berdekatan...so buat sendiri la...
meh tengok bahan-bahannya...

senang je nak buat..campak-campak je...huhu...

photo credit
Bahan utama adalah Bunga Kekwa Kering... kat mana nak cari...?
kalau kat supermarket.... you all cari kat barang-barang kering & rempah ratus...
contoh kat area letaknya kayu manis...jintan...asam keping...halba...dan sebagainya...

semua bahan ada di situ.... 

photo credit
gula madu......

photo credit
dan juga gula batu...

sukatan.....I agak-agak je..ikut sedap tangan...
takpe..kalau tawar..boleh tambah gula lagi..kalau manis...tambah air.... (^_^)

ambil semua bahan...leburkan ke dalam periuk...
kalau nak buat banyak..letak la banyak..kalau sikit..sikit la....

biarkan je air ni mendidih...sampai bunga tu kembang & gula dah sebati dengan air..

tutup api...sejukkan seketika....


lepas tu dah boleh minum......nak minum panas boleh...sejuk lagi la best.... (^_^)

ada yang letak pewarna dan gula pasir sedikit...terpulang la pada you all yupp..

Selamat Mencuba... (^_^)

9 comments:

YanaMIB said...

wow rajinnya buat sendiri..huhu xpernah terpk nk wat sendiri..haha =P

EN ILHAM said...

eh tak pernah plak terpikir nak buat sendiri
dan xtau pun teh bungan boleh buat sendiri
hahaha

Kakzakie said...

Kakak tak puasa buat sendiri sebab tak ada org jual tapi bila puasa beli je. Longan pun sama masa puasa beli tapi kalau tak puasa kakak buat sendiri...

Tak ada gula batu pun tak apa dik kakak guna gula pasir biasa aje.

redza said...

yg sejuk tu best...tp sy xpernah lg buat sendiri

Leeya Hezlin said...

suka air ni..
tapi belum pernah buat sendiri lagi..

Syat0za Zai said...

sedap air ni ;D

Papa Mifz said...

yang dalam kotak tuh dah cukup sedap utk PM...rajin yer buat sendiri...:)

pipoq said...

hahaha..ingatkan bancuh teh campurkan bunga..begitu rupanya..apa kelebihan teh bunga ni ye ? malas tul nak google..

Aliesha Kirana said...

wah! nampak mcm menyegarkan! hihihih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...